تاثیر هزینه های نمایندگی بر شاخص های عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مدیریت مالی
132
1,370
تاثیر هزینه های نمایندگی بر شاخص های عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مدیریت مالی
132
1,370
دریافت محصول کامل و اصلی درباره تاثیر هزینه های نمایندگی بر شاخص های عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مدیریت مالی
132
1,370 از سایت اصلی و دانلود با لینک مستقیم. توضیحات کامل درباره مطلب تاثیر هزینه های نمایندگی بر شاخص های عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مدیریت مالی
132
1,370 در لینک زیر موجود میباشد
عملکرد شرکتها از اصلیترین عوامل موثر در فرایند تصمیم گیری در جهت خرید یا فروش سهام شرکتها، تداوم فعالیت و یا انحلال شرکتهاست که خود متاثر از عوامل متعددی است و در ادبیات نظری هزینه های نمایندگی به عنوان یکی از آن عوامل می باشد هزینه های نمایندگی عبارت است از هزینه هایی که به واسطه ایجاد رابطه نمایندگی و به وجود آمدن تضاد منافع بین مالک و مدیر
تحقیق کامل آماده ارشد مدیریت بازرگانی برای تحقیقبه همراه منابعتاثیر هزینه های نمایندگی بر شاخص های عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهرانچکیدهبنابر این تعداد 151 شرکت در طی سالهای 1384 الی 1388 به عنوان نمونه آماری انتخاب و با استفاده از مدل رگرسیونی چند متغیره فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار گرفت. از نرخ بازده داراییها (ROA)و نسبت کیوتوبین (Tobins Q)به عنوان شاخص عملکردشرکتها استفاده شده است. هزینههای نمایندگی نیز از طریق دو نسبت کارایی یعنی نسبت هزینههای عملیاتی به فروش سالیانه و نسبت فروش به دارایی شرکتها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از آزمون فرضیات تحقیق نشان داد که هزینههای نمایندگی در درجات مختلفی بر نسبت بازده داراییها و نسبت کیو توبین تاثیرگذار است.واژههای کلیدی: شاخص های عملکرد، نسبت بازده دارایی، نسبت کیو توبین، هزینه های نمایندگی، رابطه نمایندگی، نسبتهای کارآیی.عنوان صفحه فهرست مطالبفصل اول- کلیات طرح تحقیق ……………………………………………………………………………….1 1-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………..21-2. بیان مسأله…………………………………………………………………………………………………..31-3. اهداف و ضرورت موضوع تحقیق……………………………………………………………………41-4. روش تحقیق………………………………………………………………………………………………..51-5. مدل مفهومی تحقیق……………………………………………………………………………………..61-6. فرضیههای تحقیق…………………………………………………………………………………………61-7. قلمرو مكانی تحقیق……………………………………………………………………………………….71-8. قلمرو زمانی تحقیق ………………………………………………………………………………………71-9. روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه………………………………………………………………7 1-10.ابزارهای گرداوری اطلاعات………………………………………………………………………….7 1-11.شرح واژه ها و اصطلاحات مورد استفاده در تحقیق…………………………………………….8 فصل دوم- مبانی نظری و پیشینه تحقیق…………………………………………………………….92-1.مقدمه………………………………………………………………………………………………………..102-2. رویکردهای موجود پیرامون معیارهای عملکرد………………………………………………….112-2-1. معیارهای عملکرد حسابداری……………………………………………………………………….122-2-2. معیارهای عملکرد اقتصادی…………………………………………………………………………152-2-3. معیارهای عملکرد تلفیقی……………………………………………………………………………172-3. رابطه نمایندگی و مشکل نمایندگی…………………………………………………………………182-4. تئوری نمایندگی………………………………………………………………………………………….212-4-1. تئوری نمایندگی در پاداش مدیران…………………………………………………………………212-4-2. تئوری نمایندگی در قراردادهای استقراض………………………………………………………..222-4-3. تئوری نمایندگی در تملک و واگذاری شرکتها………………………………………………….232-5. الگوی اساسی نمایندگی……………………………………………………………………………….242-6. فرض های مربوط به مالک…………………………………………………………………………….252-7. فرضهای مربوط به نماینده……………………………………………………………………………..252-8. کمکها و پیشرفتهای تئوری نمایندگی در زمینه حسابداری مدیریت……………………….262-9. هزینه های نمایندگی…………………………………………………………………………………….272-10. راهکارهای کنترل مدیر جهت جلوگیری از ایجاد هزینه های نمایندگی………………..302-11. انواع قراردادها و تئوری نمایندگی…………………………………………………………………332-11-1. تضاد منافع بین سهامداران و اعتباردهندگان و توزیع سود……………………………………..352-11-2. تضاد منافع بین سهامداران و اعتباردهندگان و محدودیت در تامین مالی………………………….372-12. فرضیه جریانهای نقد آزاد و هزینه های نمایندگی……………………………………………………………….382-13. سازو کارهای کنترل هزینه نمایندگی……………………………………………………………………………….402-13-1. سرمایه گذاران نهادی …………………………………………………………………………………………..42 2-13-2. تمرکز سهام.. ……………………………………………………………………………………………………. 45 2-13-3. نسبت اعضای غیر موظف هیئت مدیره……………………………………………………………………..462-13- 4. نسبت بدهی……………………………………………………………………………………………………….482-13- 5. درصد سهام نهادهای دولتی و شبه دولتی…………………………………………………………………492-14. تحقیقات انجام شده خارجی………………………………………………………………………………………….492-15. تحقیقات انجام شده داخلی……………………………………………………………………………………………56فصل سوم- روش و متدولوژی تحقیق……………………………………………………………………….613-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………..623-2. اهداف و ضرورت انجام تحقیق………………………………………………………………………623-3. روش تحقیق……………………………………………………………………………………………….633-4. روش و ابزار گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………643-5. فرضیات تحقیق……………………………………………………………………………………………643-6. جامعه آماری و روش نمونهگیری……………………………………………………………………653-7. روش تجزیه و تحلیل داده ها………………………………………………………………………….653-8. مدل تحلیلی تحقیق و روش محاسبه متغیرهای استفاده شده در آن…………………………663-9. روشهای آماریمورد استفاده در تحقیق………………………………………………………..67فصل چهارم- تجزیه و تحلیل و نتایج آزمون فرضیات……………………………………………….71 4-1. مقدمه………………………………………………………………………………………………………..724-2. آمارههای توصیفی متغیرهای تحقیق…………………………………………………………………724-3. آزمون کولوموگروف – اسمیرنو.ف……………………………………………………………….744-4. تجزیه وتحلیل نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی 1 وفرضیه های فرعی آن…………..754-5. تجزیه وتحلیل نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی 2 و فرضیه های فرعی آن…………81فصل پنجم- نتیجهگیری و پیشنهادات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………..87 5-1. مقدمه……………………………………………………………………………………………………….885-2. خلاصه نتایج آزمون فرضیات تحقیق……………………………………………………………….885 -3. بحث و نتیجهگیری………………………………………………………………………………………895-3-1. بحث و نتیجهگیری و تحلیل فر ضیه اصلی 1 ……………………………………………………..905-3-2. بحث و نتیجهگیری و تحلیل فر ضیه اصلی 2 …………………………………………………….905-3-3. نتیجهگیری کلی و مقایسه نتایج حاصل از آزمون فرضیات با نتایج تحقیقات قبلی ……………91 5-4. پیشنهادات مبتنی بر یافته های تحقیق……………………………………………………………….92عنوان صفحه فهرست جداول و نمودارها جدول شماره 4-1. آمارههای توصیفی متغیرهای تحقیق………………………………………………73جدول شماره 4-2. نتایج آزمون کولوموگروف و اسمیرنوف………………………………………74جدول شماره 4-3. آزمون هم خطی اجرای مدل رگرسیونی برای فرضیه اصلی1…………….77نمودار شماره4-1. نمودار هیستوگرام مربوط به آزمون فرضیه اصلی1و فرضیههای مربوط….78نمودار شماره 4-2. نمودار احتمال توزیع دادهها برای فرضیه اصلی 1 و فرضیههای فرعی مربوط ..78نمودار شماره 4-3. نمودار پراکنش برای فرضیه اصلی 1 و فرضیههای فرعی مربوط………….79جدول شماره 4-4. نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی 1 و فرضیه های فرعی آن……………81جدول شماره 4-5. آزمون هم خطی اجرای مدل رگرسیونی برای فرضیه اصلی2 …………….83 نمودار شماره4-4. نمودار هیستوگرام مربوط به آزمون فرضیه اصلی2و فرضیههای مربوط….84نمودار شماره 4-5. نمودار احتمال توزیع دادهها برای فرضیه اصلی 2 و فرضیههای فرعی مربوط….84نمودار شماره 4-6. نمودار پراکنش برای فرضیه اصلی 2 و فرضیههای فرعی مربوط …………85 جدول شماره 4-6. نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی 2 فرضیههای فرعی مربوط ………….86جدول شماره 5-1. خلاصه نتایج آزمون فرضیهها……………………………………………………….88ضمائم و پیوست هاپیوست شماره 1. آمارهای توصیفی متغیرهای تحقیق…………………………………………………..97پیوست شماره 2. نتایج آزمون کولوموگروف و اسمیرنوف…………………………………………98پیوست شماره 3. نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی 1………………………………………………99پیوست شماره4. نتایج حاصل از آزمون فرضیه اصلی 2………………………………………………101فصل اولطرح تحقیق 1-1. مقدمه وقوع انقلاب صنعتی و تداوم آن در اروپای قرن نوزدهم،ایجاد كارخانههای بزرگ و اجرای طرحهای عظیمی چون احداث شبكههای سراسری راه آهن را میطلبید كه به سرمایههای پولی كلانی نیاز داشت به نحوی كه انجام آن از امكانات مالی یك یا چند سرمایهگذار و حتی دولتهای آن زمان فراتر بود. از این رو با بهرهگیری از دو دستاورد بزرگ و مفید انقلاب صنعتی، یعنی سازماندهی و همكاری، نخستین شركتهای سهامی شکل گرفت كه مسئولیت صاحبان سهام آنها محدود به مبلغ سرمایهگذاریشان بود . این قالب نوین، راه مناسبی برای تامین سرمایهگذاری كلان و توزیع مخاطرات تجاری بود. از آن زمان تاكنون، در بیشتر موارد قدرت و اختیار تصمیم گیری در شركتهای سهامی، اغلب در اختیار مدیرانی است كه با منافع گروههای برون سازمانی به ویژه سهامداران، تضاد منافع دارند. این تضاد منافع كه نتیجه تفكیك مالكیت از مدیریت است، از زمانهای گذشته توجه بسیاری را به خود معطوف داشته است. پژوهشهای متعددی در زمینه شناسایی مشكلات ناشی از تفكیك مالكیت از مدیریت انجام شده است . تضاد منافع و توجه به منافع شخصی توسط مدیران (نمایندگان)باعث ایجاد هزینههایی به نام هزینه نمایندگی برای شركتها میشود كه بر اساس تئوری نمایندگی این هزینهها موجبات باعث كاهش ارزش شركت را فراهم میآورد. بنابر این در تحقیق حاضر سعی خواهد شد تأثیر هزینه های نمایندگی بر عملكرد شركتهای پذیرفته شد در بورس اوراق بهادار را مورد بررسی قرار گیرد .1-2. بیان مسأله شركتهای سهامی امروزی از كوششهای دسته جمعی گروههایی نظیر مدیران، كاركنان، سهامداران و اعتبار دهندگان تشكیل شده اند. این گروهها از طریق انعقاد قراردادهای رسمی و غیر رسمی گوناگون در یك شركت سهامی گرد هم میآیند. برای سالیان متمادی در گذشته، اقتصاددانان فرض میكردند كه تمامی گروههای مربوط به یك شركت سهامی برای یك هدف مشترك فعالیت میكنند، اما دهههای گذشته موارد بسیاری از تضاد منافع بین گروهها و چگونگی مواجهه شركتها با این گونه تضادها توسط اقتصاددانان مطرح شده است كه در متون مالی و حسابداری تحت عنوان تئوری نمایندگی مطرح گردیده است. بر اساس تئوری نمایندگی بین مالكیت و مدیریت یك تضاد منافع بالقوه وجود دارد. به طوریكه هدف مالكان حداكثر سازی ثروت است و لذا به منظور دستیابی به این هدف بر كار نمایند ه نظارت میكنند و عملكرد او را مورد ارزیابی قرار میدهند. اگر چه انگیزه اصلی مدیران معمولاً بهبود عملكرد شركت است اما ممكن است مدیریت در انتخاب آن دسته از روشهای حسابداری داشته باشد كه سود شركت را در آیندهای نزدیك افزایش دهد كه خود موجب بالا رفتن حقوق و مزایای مدیران می شود. در این قبیل موارد امكان داردكه تصمیمات مدیران، همسو با علایق و منافع مالكین شركت نباشد. در تئوری نمایندگی مشكل تضاد و منافع با كارگزار دغدغهای همیشگی برای كارگمار است. بر این اساس همواره كارگمار به دنبال راهی برای حل این مشكل بوده تا به نحوی كارگزار را به اقدام در جهت هدف اصلی هر شركت، یعنی حداكثر سازی منافع كارگماران آن، تحریك نماید. بنابر این كارگمار باید مخارجی را متحمل گردد تا بتواند منافع كارگزار را با خود همسو نماید یا حداقل از اقدامات وی در جهت منافع خودش كسب اطمینان نماید، این عمل موجب ایجاد هزینههایی تحت عنوان هزینه نمایندگی برای شركتها میشود. هر چه هزینههای نمایندگی در یك شركت افزایش یابد نشان دهنده افزایش شدت تضاد منافع در آن شركت و كاهش ارزش شركت می باشد. با توجه به این كه در شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بحث جدایی مالكیت از مدیریت وجود دارد كه این امر میتواند موجب ایجاد هزینههایی تحت عنوان هزینههای نمایندگی برای شركت شده و بر عملكرد آنها تاثیر منفی بگذارد. بنابراین در این پژوهش به دنبال این هستیم كه آیا هزینه های نمایندگی ایجاد شده بر عملكرد شركتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر دارد ؟1-3. اهداف و ضرورت موضوع تحقیقعملكرد شركتها از اصلیترین عوامل در فرایند تصمیمگیری در جهت خرید (یا فروش) سهام شركتها، تداوم فعالیت و یا انحلال و …. شركت ها می باشد. بررسی عملكرد شركتها و عوامل موثر بر آن میتواند مبنای مناسبی برای اخذ تصمیمات فوق باشد از طرفی هزینهها به عنوان یك مساله بسیار مهم در شركت ها مطرح می باشد. بسیاری از شركتها سعی دارند تا با كنترل هزینه بتوانند رقبای خود را از میدان رقابت بیرون كنند و بر این اساس از كاهش هزینهها به عنوان یك استراتژی رقابتی در برابر رقبا استفاده كنند. هزینههای نمایندگی به عنوان یكی از مهمترین هزینههای شركت است و نیاز به بررسی بیشتر دارد. لذا بررسی و شناخت میزان تاثیر هزینههای نمایندگی بر عملكرد شركتها هدف اصلی از انجام این تحقیق می باشد.با توجه به اینكه در سالهای اخیر، مساله جذب سرمایهگذاران خارجی در بورس اوراق بهادار تهران بیش از پیش مطرح شده است. و همچنین نظر به اجرای اصل 44 قانون اساسی در پی آن واگذاری شركتهای بزرگ دولتی در بورس اوراق بهادار تهران كه باعث تغییر مالكیت شركت ها و بیشتر شدن تعداد مالكین آنها (پراكنده شدن مالكیت) شده است و در ضمن بحث هزینههای نمایندگی از بحثهای سالهای اخیر متون مالی است كه در كشور ما كمتر مورد توجه و بررسی قرار گرفته است ، لذا انجام این تحقیق دارای ضرورت خاص می باشد.1-4. روش تحقیق روش مورد استفاده در انجام این تحقیقاز نوع همبستگی[1]است که خود زیر مجموعه تحقیقات توصیفی (غیر آزمایشی) میباشد. این نوع تحقیقاتبا این هدف انجام میشود که رابطه میان متغیرها[2]را نشان دهد. تحقیقهمبستگی بر اساس هدف تحقیق به 3 دسته کلی تقسیم میشود. دسته اول به تحقیقاتی مربوطمیشود که هدف بررسی همبستگی دو متغیری است، بدین معنی که محقق میخواهد رابطه دوبه دو متغیرهای موجود را بررسی کند.دسته دوم تحقیقات مربوط بهتحلیلرگرسیون میباشد که هدف آن پیش بینی تغییرات یک یاچند متغیر وابسته (ملاک) با توجه به متغیرهای مستقل (پیش بینی) است. و در نهایتدسته سوم مربوط بهتحلیل ماتریس همبستگیوآزمودن روابط ساختاری مبتنی بر نظریهها انجام میگیرد. هر یک از این سه دسته تحقیقروش آماری خود را برای تجزیه و تحلیل لازم دارد که برخی از این روشها به دلیلپیچیدگی توسط کامپیوتر انجام میشود. در این تحقیق از نوع دوم یعنی از تحلیل رگرسیون استفاده شده است.همچنین تحقیق حاضر از لحاظ هدف نیز از نوع تحقیقات كاربردی است. هدف تحقیقات كاربردی توسعه دانش كاربردی در یك زمینه خاص است. به عبارت دیگر تحقیقات كاربردی به سمت كاربرد عملی دانش هدایت میشود (بازرگان و همکاران، 1386).1) Correlation2) Variables
دانلودگزارش کارآموزی شركت مكاترونیك ژاو 10 ص کارآموزی 10 907 دریافت محصول کامل و اصلی درباره دانلودگزارش کارآموزی شركت مكاترونیك ژاو 10 ص کارآموزی 10 907 از سایت اصلی و دانلود با لینک مستقیم. توضیحات کامل درباره مطلب دانلودگزارش کارآموزی…
مبانی نظری وپیشینه تحقیق در موردتاب آوری مدیریت 44 756 دریافت محصول کامل و اصلی درباره مبانی نظری وپیشینه تحقیق در موردتاب آوری مدیریت 44 756 از سایت اصلی و دانلود با لینک مستقیم. توضیحات کامل درباره مطلب مبانی نظری…
دانلود پاورپوینت حسن فتحی معمار معاصر و ساخت روستای گورنا در مصر معماری 145 808 دریافت محصول کامل و اصلی درباره دانلود پاورپوینت حسن فتحی معمار معاصر و ساخت روستای گورنا در مصر معماری 145 808 از سایت اصلی و…
فایل اتوکد برش منزل مسکونی 3 طبقه با کد ارتفاعی کامل قابل ویرایش معماری 1 919 دریافت محصول کامل و اصلی درباره فایل اتوکد برش منزل مسکونی 3 طبقه با کد ارتفاعی کامل قابل ویرایش معماری 1 919 از سایت…
میزانسازی تنظیم كنندههای ولتاژ ژنراتورهای سنكرون با به كارگیری مدل ژنراتور درون خطی on-line generator برق 15 1,073 دریافت محصول کامل و اصلی درباره میزانسازی تنظیم كنندههای ولتاژ ژنراتورهای سنكرون با به كارگیری مدل ژنراتور درون خطی on-line generator برق…
مبانی نظری نقش پلیس، پلیس و حقوق شهروندی، پلیس زن علوم انسانی 58 473 دریافت محصول کامل و اصلی درباره مبانی نظری نقش پلیس، پلیس و حقوق شهروندی، پلیس زن علوم انسانی 58 473 از سایت اصلی و دانلود با…